Mistä pelien ikärajat kertovat?

Lauta- ja korttipelien ikärajat ovat suosituksia, jotka kertovat niiden sääntöjen monimutkaisuudesta. Esimerkiksi lautapeli, jolla on 15 vuoden ikäraja on monimutkainen ja edellyttää usein paksunkin sääntökirjan omaksumista. Digitaalisissa tietokone- ja konsolipeleissä ikärajat eivät kerro pelin vaikeudesta vaan pelin lapsille haitallisista sisällöistä, kuten seksistä ja väkivallasta. Tämän vuoden alussa elokuvien ja televisio-ohjelmien ikärajat muuttuivat yhdenmukaisiksi digitaalisten pelien kanssa. Pelien ikärajamerkinnät ovat 3, 7, 12, 16 ja 18 vuotta.

Ikärajat-300x102

Ikärajan 3 pelit ovat sopivia kaiken ikäisille, ikärajan 7 pelit ovat sallittuja koulun aloittaneille, ikärajan 12 pelit sopivat yläasteikäisille ja ikärajan 16 pelit peruskoulun päättäneille. Sekä pelien, että televisio-ohjelmien ikärajat ovat sitova, eli kauppias ei saa luovuttaa peliä ikärajaa nuoremmalle henkilölle. Ikäraja 18 on aina vakava varoitus pelin lapsille haitallisista sisällöistä ja tämän ikärajan pelit tulisikin jättää ainoastaan aikuisten pelattaviksi. Digitaaliset tietokone- ja konsolipelit ovat useimmiten vuorovaikutteisia tarinoita, jotka edellyttävät pelaajan toimivan tietyllä tavalla, jotta pelin tarina etenisi. Mitä korkeampi pelin ikäraja on, sitä väkivaltaisempia tai arveluttavampia tekoja pelin tarina pelaajalta edellyttää. Näistä valinnoista ja sisällöistä kertovat pelien ikärajan yhteydessä esitettävät sisältösymbolit.

Väkivalta

Tällä symbolilla merkityt pelit edellyttävät tai ainakin antavat pelaajalle mahdollisuuden käyttää väkivaltaa edistääkseen pelin tarinaa. Ikärajan 7 peleissä väkivallan seurauksena saattaa olla sarjakuvamainen pökertyminen, kun taas ikärajan 18 peleissä väkivallalla mässäillään ja pelimaailman muihin hahmoihin kohdistetut väkivallan teot saatetaan esittää hidastetusti tai korostaen monesta kuvakulmasta. Aikuisille tarkoitetuissa peleissä väkivalta on usein yksityiskohtaista ja saattaa sisältää silpomista ja kidutusta.

Seksi

Seksi-symboli kertoo pelin sisältävän seksiä jossain muodossa. Yli 12-vuotiaille sallituissa peleissä seksi esitetään peitellysti, kun taas aikuisille suunnatuissa peleissä se saattaa olla avointa tai näkyä esimerkiksi prostituutiona. Monet pelit tarjoavat pelaajille mahdollisuuden tuottaa peliin itse sisältöä ja teknisesti etevät pelaajat tuottavatkin itse peleihin muokkauksia (modeja), joilla pelin hahmoilta riisutaan alusvaatteet tai tehdään peliin seksianimaatioita.

Kauhu

Elokuvissa ja televisio-ohjelmissa hämähäkki-symboli tarkoittaa ahdistusta ja pitää sisällään laajemman kirjon haitallisia sisältöjä. Digitaalisissa peleissä hämähäkki-symboli kuvaa kauhua ja tällä symbolilla merkityt pelit ovat jännittäviä ja pelottavia. Ne saattavat olla esimerkiksi painostavia selviytymispelejä, joissa tuhannet zombit yrittävät tappaa pelaajan tai sisältää yliluonnollisia pelottavia teemoja.

Päihteet

Digitaalisissa peleissä on tavallista, että menetettyä terveyttä parannetaan lääkkeillä ja huumeilla. Monissa peleissä myös käytetään esimerkiksi alkoholia, jonka vaikutuksia kuvataan näytön sumentumisena tai heilumisena. Päihteiden käytön vaikutukset ovat kuitenkin aina nopeasti ohi ja niillä on harvoin pitkäkestoisia negatiivisia seurauksia. Joissain peleissä on myös mahdollista ryhtyä huumekauppiaaksi tai jäädä riippuvaiseksi päihdyttävistä aineista.

Syrjintä

Peleissä syrjintä on tavallista ja sodat eri rotujen välillä tyypillisiä. Pelaajalle ei aina anneta vaihtoehtoja vaan pelaajan tulee useimmissa peleissä omaksua tietyn osapuolen näkemys asioista. Sotapelit esittävät vihollisen tyypillisesti yleistäen ja väheksyen. Joissain roolipeleissä pelaaja voi myös metsästää, orjuuttaa ja myydä ihmisiä.

Kiroilu

Tällä symbolilla merkityissä peleissä pelihahmot saattavat kiroilla tai haukkua toisiaan. Suomessa kiroiluun suhtaudutaan lievemmin kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa, jossa kirosanoja pyritään kiertämään tai lieventämään ilmaisuilla kuten “friggin” tai “damn”.

Uhkapelaaminen

Monet pelit tarjoavat mahdollisuuden uhkapeleihin ja vedonlyöntiin. Näissä peleissä pelataan usein pelin tekijöiden kehittämiä versioita tavallisista korttipeleistä ja panoksena peleissä ovat erimerkiksi pelaajan henki tai raha. Pelit ovat kuitenkin oikeita uhkapelejä helpompia ja niissä on tavallisia pelejä paremmat mahdollisuudet voittoon, jotta pelaajan kiinnostus pelaamiseen ei hiipuisi.

Online

Tämä symboli kertoo siitä, että peliä voi pelata verkossa. Verkkopelejä pelataan muiden pelaajien kanssa ja pelattaessa ihmisten ohjaamia hahmoja vastaan ei voida ennakoida näiden käyttäytymistä. Nuorten pelaamissa peleissä haukkuminen ja nolaaminen on aikuisten pelaamia pelejä yleisempää.

Symbolit kertovat siis pelien lapsille haitallisista sisällöistä. Ne eivät kuitenkaan kerro hyödyllisistä sisällöistä ja vaikutuksista, joita digitaalisilla peleillä kuitenkin on. Parhaimmillaan pelit voivat opettaa yhteistyötä, englanninkieltä, ongelmanratkaisua ja tuoda mukanaan uusia elinikäisiä ystäviä. Pelien pelaamista ei sisältöjen takia tulisikaan rajoittaa, jos pelaajan ikä riittää pelin pelaamiseen. Mikäli aikuinen pelaa peliä yhdessä lapsensa kanssa, voi ikärajoista 7, 12 ja 16 joustaa kolme vuotta. Yli 18-vuotiaille tarkoitetut pelit on kuitenkin hyvä jättää hyllyyn odottamaan täysi-ikää.

Pelien sisältöihin voit tutustua YouTuben avulla hakemalla “pelinnimi gameplay” tai suuntaamalla Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskuksen sivuille osoitteessa www.ikarajat.fi

Tommi Tossavainen

Mediakasvatus- ja kuvaohjelmakeskus

Ikärajat.fi

Kirjoitus julkaistu 12.1.1012

Jätä kommentti