Pelinaiset

Pelinaiset

Olen pelannut tietokonepelejä pienestä asti: ensin isoveljen kanssa kotona ja myöhemmin sitten omalla koneella ja laitteilla. Päädyin myös opiskelemaan tietotekniikkaa ja töihin pelialalle. Tällä hetkellä minulla on oma pelialan yritys, Tribe Studios, jonka perustimme yhdessä viiden muun pelialan veteraanin kanssa puolitoista vuotta sitten.

Peleistä puhuttaessa törmää usein stereotypioihin siitä, miten se ei ole tyttöjen juttu, eivätkä tytöt tai naiset muka pelaa pelejä. Naispelaajat ovat aiemmin olleet vähemmistö, mutta tämä ei enää pidä paikkaansa. Viimeisen viiden vuoden aikana naiset ovat alkaneet pelata. Tällä hetkellä naisia on jo kaikista pelaajista 42%. Jos puhutaan PC- ja verkkopelaamisesta, on naisia jo enemmän kuin miehiä. Verkkopelaaminen on vieläpä nopeasti kasvava alue etenkin konsolipelaamiseen verrattuna.

Naiset eivät kuitenkaan usein itse miellä olevansa pelaajia. Tietokonepelaajiin liitetään edelleen niin vahvoja stereotypioita, että naiset välttävät ”pelaaja”-leimaa. Olisikin aika hieman tuulettaa koko ”Pelaaja” käsitettä. Sen tulisi kattaa ihan kaikenikäisiä ja näköisiä ihmisiä, jotka pelaavat kaikenikäisiä ja näköisiä pelejä. Toisaalta koko termin voisi jopa unohtaa sillä elokuvien katsojillekaan ei ole käytössä omaa termiä, vaan kuka tahansa saattaa joskus katsoa elokuvan. Lähes kaikki kohtaavat normaalielämässä pelejä ja pelaavat niitä. Ihmisiä ei siis tarvitse luokitella ”Pelaajiin” ja ”Ei-pelaajiin”.

Minkälaisia pelejä naiset sitten pelaavat? Viime vuosina on syntynyt paljon uusia peligenrejä kuten musiikki- tai liikuntapelit, jotka kiinnostavat erityisesti naisia. Myös mobiilipelit, Facebook-pelit ja lyhyissä pätkissä nautittavat pienet nettipelit ovat suosittuja. Viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan kuitenkin 40% naisista pelaa mieluiten jotain muita kuin näitä edellä mainittuja genrejä! Naisista 40% pelaa siis mieluimmin niitä perinteisempiä pelejä, kuten verkossa pelattavia massiivisia moninpelejä tai konsolipelejä.

Usein naisia kiehtoo peleissä sosiaalisuus. Se että pelejä pelataan tiimissä tai ystävien kanssa. Kaikki pelit voidaan mieltää jossain määrin sosiaalisiksi. Vaikka pelejä pelattaisiin yksin, niin luovat ne helposti ympärilleen yhteisöjä, joissa vaihdetaan tietoja ja tarinoita pelien maailmoista.

Tutkimusten mukaan yli 18-vuotiaita naispelaajia on enemmän kuin alle 18-vuotiaita miespelaajia. Yli 18-vuotiailla naisilla on usein aikarajoitteita etenkin, kun puhutaan kolmekymppisistä tai vanhemmista. Aikarajoitteiset eivät ehdi pelata kovin pitkiä pelejä, vaan haluavat kokea lyhyitä pelejä tai lyhyissä jaksoissa.

Draamapelit, joita Tribe Studios kehittää, eivät sulje pois kumpaakaan sukupuolta. Mutta samalla haluamme luoda uudenlaisia tapoja mallintaa sosiaalista vuorovaikutusta peleissä ja tarjota elämyksiä myös kiireisille ihmisille. Näin omalta osaltamme laajennamme tarjottavien pelien kirjoa. Olisikin hienoa nähdä lisää uusia avauksia uudenlaisiin peleihin, sillä pelien rajat ovat vielä kaukana.

Tyttöjen ja naisten suuri osuus pelien kuluttajissa ei valitettavasti näy vielä pelien tekijäpuolella. Tämä varmasti johtuu osittain siitä, että kiinnostus tietotekniikan opintoja kohtaan on edelleen harmillisen vähäistä naisissa. Tähän varmasti pikkuhiljaa auttaa se, että tytötkin pelaavat. Pelit antavat ihmisille onnistumisen kokemuksia tietoteknisten laitteiden parissa. Tämä on omiaan herättämään kiinnostusta myös siihen, kuinka näitä kokemuksia luodaan.

Ehdottaisin, että etenkin kaikkia tyttöjä rohkaistaisiin käyttämään tietokoneita ja leikkimään niillä – pelaamaan. Vähennetään poikien etumatkaa tietotekniikan huippuosaajina ja tehdään naisistakin tulevaisuuden yhteiskunnan voittajia.

 

Elina Arponen

Tribe Studios

Kirjoitus on julkaistu 2.3.2012

Jätä kommentti